4shared

Restauratie kever uit 1959 DeLuxe

 

De kever is van 20 januari 1959 en is een ”echte” duitser, hij is in 1996 van Duitsland naar Nederland gekomen en is sinds oktober 2010 in mijn bezit. Ik heb besloten om hem helemaal te gaan restaureren in originele staat. er is bijvoorbeeld een ander achterpaneel in gekomen (niet bouwjaar correct) want er hoort een ”H” paneel in. en er zijn amerikaanse bumpers opgezet ook dit hoort niet. ook is hij overgespoten in een andere kleur blauw, hij word dus ook weer in de originele kleur gespoten (capriblauw)

 

 

De body-off (de koets van het chassis af)

Het chassis lijkt erg, maar alleen de krikpunten waren slecht, en er zit een verkeerde versnellingsbak in, er hoort een ”splitbak” in deze komt er ook in.

Ik ben als eerste begonnen aan de bodem…heb eerst al het tectiel weggehaald…echt rot werk!! toen heb ik besloten om aan de onderkant van de tunnel een deel los te halen zodat ik de benzine leiding kan vervangen en zodat de straler daar ook mooi in kan stralen, vervolgens heb ik de kriksteunen eruit geslepen en nieuw stuk erin gelast, kriksteunen laat ik weg omdat hier ook weer troep(roest) kan vormen.

Veel troep in de tunnel maar geen roest schade.

De kriksteunen, deel afgeslepen en nieuw deel pasgemaakt.

Tijd geleden een originele Sperrwolf pookslot gekocht, deze laten poedercoaten samen met wat andere spullen.

De bodem is gestraald en in epoxy gespoten en toen zwarte lak erop. na het drogen diverse onderdelen gemonteerd.

Pookslot,Kachelknop,Handrem gemonteerd.

Pedalen gemonteerd met nieuwe originele rubbers, ook alle kabels doorgevoerd.

30pk blok is bijna klaar, alles is gereviseerd/vervangen met zoveel mogelijk originele onderdelen. ook de uitlaat is origineel vw!

Vanuit amerika komt er een harde voorkant voor de kever, dus ben ik alvast begonnen met demonteren van de slechte voorkant die nu op de kever zit, veel puntlassen doorboren.

Dit is de oude bandenbak hier hadden ze in het verleden plaat of plaat gelast, ik heb al een originele vw bandenbak deze is compleet met het plaatwerk voor remvloeistofreservoir

Vooraan is de kokerbalk redelijk maar achteraan slecht, dus deze word compleet vervangen voor zowel linker als rechter kant.

Eerste start van de 30Pk motor na volledige revisie.

De motor aan het chassis bevestigd.

Zo stond de voorkant bij BBT4VW (in Belgie). Echt een keiharde voorkant!

Als eerste heb ik het dashboard verwijderd doormiddel van de puntlasjes los te maken.

Nadat het dashboard los is heb ik de binnenschermen verwijderd van het binnenpaneel zodat je er goed bij komt met stralen.

Het voorpaneel (4 vinger) word niet gebruikt, ik heb een nieuwe liggen.

Ik ben inmiddels weer aan de achterkant begonnen, de rechter bumpersteun plaatwerk is afgelast en moet alleen nog vertind worden, ook ben ik met de linker bumpersteun begonnen eerst afgetekend toen rotte stuk uitgezaagd en dan overtrekken op het nieuwe plaatwerk.

Het H achterpaneel gepast. past perfect!

Twee nieuwe stripjes gepuntlast op het plaatwerkdeel wat in de motorruimte komt, dit gebeurd ook aan de andere kant.

Tijdelijk het nieuwe plaatwerk in de epoxy gezet. de lasnaad word later vertind.

Daarna begonnen aan de linker bumpersteun die was ook verrot. eerst het hoekje los geboord.

En hier heb ik de linkerbumpersteun plaatwerk deels vast gehecht. de bumpersteun zelf gaat er af, er komt een originele op.

Daarna heb ik de spatborden en het H achterpaneel erop gezet…past allemaal perfect!

 

De kofferklep gerepareerd, was onderaan doorgeroest op twee plekken.

Het oude verotte stukje eruit geslepen.

Het nieuwe stukje erin gelast en de las vlak geslepen, nu nog vertinnen.